Hrubá: Kontrolovat vše? To přece nejde www.brnenskydenik.cz 27.1.2009

27.01.2009 21:48

 

Hrubá: Kontrolovat vše? To přece nejde

Bývalá starostka městské části Brno­střed tvrdí, že ve své funkci nemohla zodpovídat za vše, co podepsala. Za kauzu Wilson podle ní může její přílišná důvěra v podřízené.

Nic jsem neudělala. Věřila jsem, že jsou smlouvy v pořádku. Doufala jsem, že lidé, kteří je měli na starosti, vše zkontrolovali. Nemohu přece sama ověřovat všechno, co v úřadu podepisuji. To byly hlavní argumenty bývalé starostky Brna­střed Dagmar Hrubé při včerejším soudním projednávání kauzy Wilson.

Hrubá, která měla zneužít své pravomoci, když podepsala smlouvy na pronájem pozemků na Kraví hoře společnosti Wilson Properity, se včera u soudu hájila poprvé. „Smlouvu připravili úředníci a já jsem se s ní poprvé setkala až na radě v roce 2006. Můj pozdější podpis znamenal jen to, že jsem potvrdila právě rozhodnutí rady. Mezi radními byli navíc i právníci, takže jsem vůbec neuvažovala o tom, že by se smlouvou mohlo být něco v nepořádku,“ říkala před soudem Hrubá.

Právě důvěra v kolegy z rady a podřízené byla podle ní ta největší chyba. „Nejsem právník. Vždy jsem spoléhala na to, že někdo zpracuje dokument tak, aby odpovídal zákonům. Starosta podepíše stovky smluv a tehdy jsem tuto smlouvu brala jako každou jinou,“ vysvětlovala Hrubá.

Toho, že smlouva nelegálně povolila firmě Wilson Properity postavit na území bývalých kasáren na Kraví hoře víceúčelový dům ke komerčnímu využití, si však nikdo nevšiml. A ministerstvo obrany, jež městu pozemky darovalo, za to Brnu udělilo téměř desetimilionovou pokutu.

Soud se tak mimo jiné včera pokoušel zjistit, kdo vlastně za znění smlouvy nesl zodpovědnost. Proto předvolal i tehdejšího tajemníka radnice Brno-­střed Radovana Novotného a šéfa majetkového odboru Igora Viščora. Oba se však hájili tím, že kontrolovali pouze formální správnost smluv. Dokument tak putoval z jednoho oddělení radnice na druhé, od úředníka k úředníkovi až ke starostce, aniž by se někdo zabýval tím, co je v něm vlastně napsané. „Smlouvu vypracoval majetkový odbor. Dokument jsem si přečetl a poslal dál. Ale to pouze znamená, že jsem schválil postup úředníků, nic víc,“ přiznal Novotný.

Podobně mluvil i Viščor. „Původní nájemní smlouvu vytvořil Milan Krčma z odboru správy budov. Můj odbor za odbornou stránku smluv neodpovídal,“ vysvětlil Viščor. Bývalý tajemník Novotný se navíc pustil do kritiky města, které podle něj nemělo vůbec na zaplacení pokuty ministerstvu obrany přistoupit. „Jednali jsme na ministestvu a měli jsme snahu vše vyřešit. Pak ale najednou Brno rozhodlo, že pokutu zaplatí. Bylo to jen politické rozhodnutí,“ rozčiloval se Novotný. Hrubá mu ve své hodinové výpovědi přizvukovala a snažila se také soudu vysvětlit, proč měla společnost Wilson Properity získat lukrativní pozemky za symbolické nájemné jednu korunu měsíčně.

„Firma měla areál vyčistit a bývalé kasárny na svoje náklady zbourat. To by stálo desítky milionů a na to bychom stejně neměli. Víceúčelový dům byl přitom jen první etapa velké opravy náměstí Míru. Pořád za mnou přichází cizí lidé a říkají, že jsem to dělala dobře a chtějí, aby na pozemcích něco stálo,“ tvrdila Hrubá.

 

Zpět