Autor věže architektů na Vaňkově náměstí ke svému dílu

20.11.2014 20:44

Zeptali jsme se olomouckého sochaře Jiřího Fingera na jeho dílo Věž architektů, které má 13 metrů a vyrostlo uprostřed rondelu na Vaňkově náměstí. Bohužel ne zcela uspokojivě nám odpověděl, proč se více neptal místních, jak se na jeho návrhy dívají - pro něj byli partnery vedení města, resp. úředníci, ne obyvatelé Masarykovy čtvrti :-(

Vybíráme z jeho e-mailu z 19.11.2014 (děkujeme za pochopení za krácení):

V případech jako tento, pracuji na objednávku veřejné správy a realizaci díla provází dlouhá a složitá diskuze nad velkou řadou návrhů, studií a modelů. Nejinak tomu bylo i zde. Na návrzích jsem pracoval déle než dva roky a vyjadřovalo se k nim mnoho lidí ... Myslím, že byste se podivil, kolik proměn dílo prodělalo od návrhu až k realizaci. ...

Dílo jsem koncipoval a tvořil na objednávku u (i vašich) volených zástupců a dále architektů, kteří k tomuto úkolu byli vybráni formou soutěže. Já sám mohu jen těžko pořádat nějakou vlastní anketu a pak ji prosazovat na radnici.

Dílo je připomínkou významné Brněnské osobnosti a tvorby Jindřicha Kumpošta a právě svým tvaroslovím připomíná jeho práci a odkaz.

Velikost stély jsem volil zejména s ohledem na okolní prostorové vztahy a je ověřená na principu zlatého řezu. Mám s takovými pracemi zkušenosti a na řadě vlastních realizací, mohu komukoliv ukázat, že jsem v minulosti vybral měřítko dobře. Pro laika bývá většinou velmi obtížné posoudit předem správnou velikost. Ujišťuji Vás, že jakmile se náměstí zaplní provozem a výsadby vzrostou bude působit mnohem menší než nyní. Podobně, jako se prázdný byt výrazně zmenší, když ho vybavíte nábytkem.

Anketu [městské části Brno-střed o Helgolandu a Vaňkově nám., kde si většina zde nepřála nějaké výrazné umělecké dílo – pozn. OSMČ] jako podklad pro svoji práci jsem neměl k dispozici. Domnívám se, že otázka květinových záhonů byla řešena v rámci projektu zeleně a že ji řešili příslušní odborníci jak s ohledem na přání občanů, tak s ohledem na další potřeby, které jistě hráli a hrají svoji roli. Mým úkolem bylo řešit vertikální dominantu.

... Jsem přesvědčen, že všichni zúčastnění měli, v rámci svých schopností, dobrý úmysl udělat pro intravilán Brna to nejlepší, co se za daných okolností dalo. ...

Zpět