Město Brno (ČSSD + ODS) posvětilo škrty v rozpočtu a Masarykova čtvrť přišla o linku 51

11.12.2012 22:57

11.12.2012, Zastupitelstvo města Brna. Přestože jsme se jak my, tak i spousta z Vás snažili, aby město ve svém několikamiliardovém rozpočtu našlo 50 mil. Kč pro DPMB (že to šlo, svědčí třeba článek ZDE), koalice ČSSD a ODS ve vedení města Brna rozhodla, že tyto peníze neuvolní, resp. jí Brňáci nestojí za to, aby je hledali. A protože ani DPMB také nenašel ve svém rozpočtu rezervy (snažil se dostatečně??), tak se od 1.1.2013 omezí hromadná doprava ve městě Brně. Masarykovy čtvrti se to dotkne citelně zrušením přímé linky na Zvonařku - rozlučte se s autobusem č. 51. Odjíždí na svou poslední konečnou: do minulosti.

Zatímco pan primátor Roman Onderka se domnívá, že jím podporované změny zkomplikují dopravu "mírně -  v podobě jednoho přestupu navíc", názorná reportáž České televize ukazuje, že zatímco dnes dojedete z Masarykovy čtvrti na Zvonařku přímo, příště budete muset využít už tří spojů, tzn. dvakrát nově přestupovat a jízdní doba se prodlouží o skoro dvojnásobek!!  Upozorňovali jsme, že pro maminky s kočárky, seniory s nákupními taškami a pacienty Masarykova onkologického ústavu to dozajista žádná "mírná komplikace" nebude, ale zastupitelé byly k našim obavám hluší. Když už našim zastupitelům nezáleží na nás, proč aspoň neberou ohled na nemocné, kteří se přijedou léčit do Masarykova onkologického ústavu (ostatně na nějakých 400 jich spolu s lékaři a pracovníky MOÚ také podepsalo petici proti změnám v MHD). Místo aby mysleli na své uzdravení, zahrají si v Brně novou hru Škatulata, škatulata, přestupujte. Poukazovali jsme i na studenty Biskupského gymnázia, často do této školy dojíždějící z okolí Brna - inu jsou mladí, ať si tedy asi užijí přestupů. Marně jsme také vysvětlovali, že jediný větší obchod je na Nám.Míru, kam se z určité části naší čtvrti dostanete pěší túrou o několika kilometrech a z kopce do kopce, což pro starší spoluobčany není akceptovatelné, že i proto (vedle třebas cenově vyhodnější nabídky) preferují  nákupní možnosti Vaňkovky nebo Lidlu u Zvonařky. Dočkali jsme se však z úst pana primátora Romana Onderky pouze odpovědi, že další samoobsluhu ve čtvrti máme na Mendláku...  Velice pěkně vystoupila i paní Milada Svobodová ze Sedlákovy ulice a připomněla i to, že díky 51 se lidé dobře dostávají k zadnímu vchodu nemocnice u sv. Anny.

Předseda OSMČ Michal Závodský bojuje za zachování linky 51

Přestože jsme spolupracovali na petici proti změnám MHD, na které se sešlo za krátkou dobu okolo 2 tisíc podpisů, vedení města to vůbec nezohlednilo. Je vidět, že více věří barvám ve svých grafech, než místním obyvatelům a že upřednostňnují škrty před pohodlím cestujících. Musíme se ptát, jak má MHD konkurovat automobilům, když se každou změnou jen a jen zhoršuje. Jak chcete po automobilistovi chtít, aby přesedlal na MHD, když mu nabízíme jen samé přestupy a čekání na ně? Copak řidič také při svém cestování přesedá třikrát z auto do auta??

Celé je to vlastně tragikomické: ke zrušení linky 51 dochází v rámci slovy vedení Brna tzv. optimalizace. Připomíná to až jakýsi Kocourkov, kde hůře znamená vlastně lépe.

Třešničkou na dortu je vyjádření odpovědného náměstka primátora Roberta Kotziana (ODS), že snížením počtu linek a prodloužením intervalů město vlastně bráníme před tím, aby nedošlo k "zahlcení silnic jen prostředky hromadné dopravy". Není spíše snem obyvatele jakéhokoli města, aby mu co minutu jel autobus? S tím, jak se brněnská MHD za poslední léta "vyvíjela", se domníváme, že nemusíme mít obavu, že by najednou DPMB zaplavil Brno svými vozy a silnice by zahlceny jen vozy MHD:-)))) V daném vyjádření nás mrzí i odůvodnění v nedůstojném stylu: chcípla mi koza, ať chcípne i sousedovi. Když některé části města nemají přímé spojení do centra (zajímavé je, že ale Bohunice náměstka Kotziana přímý spoj na Zvonařku díky hned dvěma linkám 60 a 61 mají a jim se nic neoptimalizuje...), proč by ho tedy měla mít i Masarykova čtvrť?

Předseda OSMČ Michal Závodský čeká na své vystoupení proti rušení linky 51 na zastupitelstvu města Brna, 11.12.2012

MFDNES: Od Nového roku pojedou tramvaje v Brně v delších intervalech, některé linky budou zkrácené a jinde se sníží počet spojů. Změny v hromadné dopravě schválili v úterý brněnští zastupitelé. Město si od nich slibuje, že ušetří až padesát milionů korun ročně.

"Návrh byl přijat v nezměněné podobě, úpravy budou platit od 1. ledna. Zavedení bude předcházet informační kampaň, která odstartuje už ve středu. V dalších měsících pak budeme vyhodnocovat zkušenosti cestujících," uvedla mluvčí brněnského Dopravního podniku Linda Škrancová.

S novými změnami dojde k prodloužení intervalů mezi spoji a částečnému zkrácení některých linek. U linky 51 dojde k náhradě autobusové linky v úseku Mendlovo náměstí - Barvičova trolejbusovou linkou v úseku Barvičova - Mendlovo náměstí a kvůli omezení souběhu s tramvajovou dopravou v úseku Mendlovo náměstí – Zvonařka se bez náhrady ruší spojení na Zvonařku.

Zdroj: https://brno.idnes.cz/brno-schvalilo-zmenyv-doprave-deu-/brno-zpravy.aspx?c=A121211_151843_brno-zpravy_bor

Jiný článek MFDnes o schválených změnách a jejich dopadech na Masarykovu čtvrť si můžete přečíst i ZDE.

P.S. Není zajímavé, že - ač nikdo "teoreticky" nemohl vědět, jak hlasování dopadne (pan primátor několikrát během daného zastupitelstva opakoval, že není na místě přejímat výsledky jakýchkoli hlasování), DPMB hned od dalšího dne už je připraven dokonce na celou informační kampaň. Děkujeme DPMB, jak se "zastal" svých klientů - cestujících.

Zpět