Méně šalin v historickém centru? V Brně-středu chtějí pěší zónu bez provozu - Rovnost 24.7.2020

25.07.2020 10:18

OSMČ nesouhlasí s tím, aby tramvajová linka 5 byla vyloučena z Masarykovy nebo snížena její frekvence průjezdu centrem města.

Méně šalin v historickém centru? V Brně-středu chtějí pěší zónu bez provozu

Místo každých pěti minut pojede co čtvrt hodinu. Zástupci Brna-středu nedávno vyzvali ke zvážení snížení intenzity provozu tramvají přes historické centrum města.  

Po brněnských radních žádají, aby dopravnímu podniku zadali prověřit počet spojů. „Místní pěší zóna je asi nejfrekventovanější v republice, ale podle množství aut a tramvají jako taková nefunguje. Od září v ní začne platit omezení pro auta, proto je i diskuse o omezení tramvají legitimní," vysvětlil radní Brna-středu pro dopravu Jan Mandát.

 

Podle mluvčí dopravního podniku Hany Tomaštíkové se ovšem přesunem tramvají do okolní Husovy a Rooseveltovy zhorší průjezdnost dopravních uzlů. „Například přes Šilingrovo náměstí nebo Nové sady," zmínila Tomaštíková.

Trasa přes centrum města má podle zástupců dopravního podniku strategický význam z hlediska celého systému tramvajové dopravy. „Náš dlouhodobý průzkum ukazuje, že je poptávka cestujících po spojích přes centrum stabilně vysoká. Jsou důležité nejen pro místní obsluhu, ale mají význam i pro navazující městské části a přepravu jejich obyvatel," uvedla Tomaštíková.

Iniciativa představitelů Brna-středu vychází z bezpečnostní studie vypracované odborníky z Vysokého učení technického v Brně. Na žádost městské části posuzovali dopravu v historickém centru. Podle Mandáta studie doporučuje zvážit snížení počtu spojů. „Když tam budou jezdit třeba každou čtvrthodinu, tedy čtyři tramvaje za hodinu, nikdo si jich ani nevšimne. V běžném provozu nyní v centru jezdí každých pět minut, což není zrovna komfortní," řekl Mandát s tím, že cílem je vytvořit komfort pěší zóny.

O požadavku Brna-středu na zadání prověřovací studie dopravnímu podniku aktuálně nic neví brněnský radní pro dopravu Petr Kratochvíl. „Podnik počty spojů a jejich obsazenost monitoruje a bude uvažovat o přizpůsobení tras v souvislosti se změnou mobility lidí, protože kvůli koronaviru jich víc pracuje z domova, což se promítá do přepravy cestujících. Je ale velmi těžké odhadovat, jak bude situace vypadat po prázdninách," řekl Kratochvíl.

Aktuálně zástupci dopravního podniku žádné pověření zpracovat studii frekvence spojů v historickém centru neregistrují. Debata o průjezdu tramvají se naposledy vedla loni na podzim. Tehdy radní Brna-středu schválili záměr omezení tramvajové dopravy v Masarykově ulici. Uvažovali dokonce o zrušení tramvajových linek v ulici přes léto. Jejich záměr kritizovali hlavně starší lidé, kteří se obávali komplikované cesty pěšky do historického centra. Návrh se kvůli obavám ze ztrát nelíbil ani obchodníkům.

Přes historické centrum města jezdí pravidelně tramvajové linky 4 a 9. Cestující vozí přes Masarykovu ulici, náměstí Svobody a Rašínovu. Obsluhují zastávky Zelný trh a Náměstí Svobody.

 

Autor: Oldřich Haluza

 

https://brnensky.denik.cz/zpravy_region/mene-salin-v-historickem-centru-v-brne-stredu-chteji-pesi-zonu-bez-provozu-20200724.html

 

Zpět